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安達 真由美 (あだち まゆみ)

研究の詳細はこちら

出身

新潟県柏崎市


趣味

・ クラシック・バレエ(実はピアノよりも好き)
・ ピアノ(今はクラビノーバでちょっとだけ)
・ スキー(例年3月にウィスラーで)
・ スクーバ・ダイビング(南国専門、しばらく潜っていませんが)
・ サッカー観戦(もっぱらテレビで)


学歴

1979: 新潟県立柏崎高等学校卒
1983: 新潟大学教育学部特別教科(音楽)教員養成課程卒
1987: M.A. (Piano Pedagogy), Department of Music, Teachers College at Columbia University
1989: M.Ed. (Music Education), 同上
1995: Ph.D. (Psychomusicology), School of Music, University of Washington



主な職歴

1996-1997: Postdoctoral Fellow, Centre for Research in Human Development, University of Toronto, Canada
Spring, 2000: Visiting Lecturer (Musical Development), Department of Music, Sheffield University, UK
平成10年4月〜平成14年3月:山梨大学教育人間科学部音楽教育講座助教授(音楽教育講座)
平成14年4月〜現在:北海道大学大学院文学研究科助教授・准教授(心理システム科学講座)
平成14年4月〜現在:弘前大学教育学部非常勤講師(音楽教育)
平成15年4月〜現在:札幌大谷大学音楽学部非常勤講師(音楽心理学)
平成22年7月〜現在:北海道大学環境健康科学研究教育センター兼務教員



委員・共同研究活動(国外)

2001-2006: Editorial Board Member, International Journal of Music Education (International Society for Music Education)
2004-current: Executive Board Member, Asia-Pacific Society for Cognitive Science of Music
2006, 2009: Reviewer, Social Sciences and Humanities Research Council (Canada)
2008-current: Editorial Board Member, Psychology of Music (Society for Education, Music and Psychology Research, UK)
August 2008: Organizing Chair, The 10th International Conference on Music Perception and Cognition, Sapporo, Japan
2008-current: Executive Board Member, International Conference on Music Perception and Cognition
2009-current: Co-investigator, AIRS: Advancing Interdisciplinary Research in Singing (University of Prince Edward Island, Canada)
2010-current: Editorial Board Member, Psychomusicology (Canada)



委員(国内)

2002-現在: 日本音楽知覚認知学会(常任)理事(国際渉外担当)
2004-2007: 日本心理学会国際委員会委員
平成20年12月- 平成22年11月:科学研究費補助金審査委員(日本学術振興会)
平成21年4月- 平成22年3月:「特定の課題に関する調査(小学校音楽)」結果分析委員(国立教育政策研究所)
平成22年9月- 現在:北海道ユニットエコチル調査地域運営協議会委員



学部・大学院担当授業

・ 学習過程論特別演習「音楽心理学の問題と方法」(大学院文学研究科)
・ 基礎心理学「音楽発達心理学:幼児期以降」(文学部)
・ 行動心理学「音楽行動の発達:胎児期〜乳児期」(文学部)
・ 心理学演習・心理学実験実習・心理学特殊演習(文学部)
・ 芸術と文学「北大生のための音楽講座:1350分の理論と実践」(一年生向け主題別科目)
・ HUSTEP “Music Psychology: A Seminar”(留学生向けの英語での授業)


主要執筆物

R”は「査読付き」;下線は指導学生

博士論文


Adachi, M. (1996). Tracking the nature of melodic expectancy development in musical children
(Doctoral dissertation, University of Washington, 1995). Dissertation Abstract International, 57(02), 500.


著書・分担執筆


R Adachi, M. (in press). Musically rich but creatively poor: A cautionary tale of music nurturing in Japanese preschools.
In P. S. Campbell & T. Wiggins (Eds.), The Oxford handbook of children’s musical cultures. New York, NY: Oxford University Press.

R Adachi, M. (in press). Incorporating formal lesson materials into spontaneous musical play: A window for how young children learn
music.In C. H. Lum & P. Whiteman (Eds.), Musical Childhoods of the Asia-Pacific. Charlotte, NC: Information Age Publishing.

R Adachi, M., & Trehub, S. E. (in press). Musical lives of infants. In G. McPherson & G. Welch (Eds.), The Oxford handbook of music
education. New York, NY: Oxford University Press.

安達真由美・小川容子(監訳)(2011). 演奏を支える心と科学.東京:誠信書房.(Parncutt, R., & McPherson, G. (Eds.), The science and
psychology of music performance. New York, NY: Oxford University Press. Original work published in 2002)

安達真由美 (2011). “Happy” と “sad”〜子どもはどう歌に託すのか〜 千葉恵(編),人文学でワッハッハ (pp. 91-122).
札幌:北海道大学出版会.

R Adachi, M. (2010). Music and well-being: Paradox between “wellness” and “illness” in western art music. In W. L. Lai,
Y. Sakurai,& H. Wada (Eds.), A study of healthy being: From interdisciplinary perspectives (pp. 104-116). Matsudo, Japan: Azusa
Syuppan. [English]

R安達真由美・吉本有 (2009). 大学生の日常生活における選択的音楽聴取の検討. 日本音楽教育学会(編)音楽教育学の未来 (pp. 84-97).
東京:音楽之友社.

R安達真由美(2006)音楽の意味を科学する.大津由起雄・波多野誼余夫・三宅ほなみ(編著)認知科学への招待2ー心の研究の多様性を探る
(pp. 148-166).東京:研究社.

R安達真由美(2005)認知機能の発達.菱谷晋介・田山忠行(編著)心を測る(pp. 161-179).東京:八千代出版.

RAdachi, M., & Chino, Y. (2004). Inspiring creativity through music. In S. Lau, A. N. N. Hui, & G. Y. C. Ng (Eds.), Creativity:
When east meets west (pp. 305-340). Singapore: World Scientific.

R 安達真由美・サンドラ E.トレハブ (2000). 情動概念によって引き出される子どもの創造性〜創造的音楽づくりへの提言〜.
音楽教育学会(編),音楽教育学研究(1)音楽教育の理論研究 (pp. 46-57). 東京:音楽之友社.

R Adachi, M., & Trehub, S. E. (1999). Children’s communication of emotion in song. In S. W. Yi (Ed.), Music, Mind and Science
(pp. 454-465). Seoul, Korea: Seoul National University Press.

研究論文(ジャーナル掲載分のみ;論文集・プロシーディングスは詳細版参照)

R Adachi, M., & Trehub, S. E. (in press). Canadian and Japanese preschoolers’ creation of happy and sad songs. Psychomusicology.

R Shoda, H., & Adachi, M. (in press). The role of a pianist’s affective and structural interpretations in his expressive body
movement: A case study. Music Perception.

R Adachi, M., Trehub, S. E., & Abe, J. (2004). Perceiving emotion in children's songs across age and culture. Japanese
Psychological Research, 46(4), 322-336.

R Schellenberg, E. G., Adachi, M., Purdy, K. T., & McKinnon, M. C. (2002). Expectancy in melody: Tests of children and adults.
Journal of Experimental Psychology: General, 131(4), 511-537.

R Adachi, M., & Trehub, S. E. (2000). Decoding the expressive intentions in children’s songs. Music Perception, 18(2), 213-224.

R 安達真由美 (2000). ヴィゴツキーの理論と音楽的発達. 音楽心理学音楽療法研究年報, 29, 13-19.

R 安達真由美・茅野紫 (2000). 全員参加の音楽づくりをめざして. 教育実践学研究, 6, 25-35.

R Adachi, M., & Trehub, S. E. (1998). Children’s expression of emotion in song. Psychology of Music, 26(2), 133-153.

R 安達真由美(1997). リズム描写における日米児童の記号使用と概念表象について. 音楽教育学, 27(1), 25-36.

R Adachi, M., & Carlsen, J. C. (1995). Measuring melodic expectancies with children. Council for Research in Music Education, 127, 1-7.

R Adachi, M. (1994). The role of the adult in the child's early musical socialization: a Vygotskian perspective. Quarterly: Journal of
Music Teaching & Learning, 5(3), 26-35.



学会誌特集号執筆・編集


安達真由美・小泉恭子(編著)(2005). 特集:実践と研究をつなぐ. 音楽教育実践ジャーナル,通巻5号.4-85.


エッセイ(一般向け)(“I”は依頼原稿)


I 安達真由美(2004)音楽で自己表現する「芽」をもって生まれる子どもたち.初等教育資料, 779, 56-59.

I 安達真由美 (2002). モペットの秘密”. ペース・メソッド研究会ジャーナル, 23, 28-34.

I 安達真由美 (1999). ペース・メソッドと発達・教育心理学 (Part II). ペース・メソッド研究会ジャーナル, 12, 2-7.

I 安達真由美 (1999). ペース・メソッドと発達・教育心理学 (Part I). ペース・メソッド研究会ジャーナル, 11, 4-9.



インタビュー


安達真由美(2010)槙原音楽の本質 (3):適度に期待が裏切られ、適度に覚醒し、期待が満たされる音楽.別冊カドカワ, 339, 62-65.


辞典・事典執筆項目


『認知科学辞典』(2003年出版・共立出版):「音楽発達」「音楽能力」「音楽適正・能力検査」

『音楽教育事典』(2004年出版・音楽之友社):「音楽的発達:定義と概観」「児童期の音楽的発達:音楽の象徴的表象」「音楽の認知:
認知と情動反応」「音楽の認知:旋律への期待(共著者:J. C. カールセン)」「音の記憶:リズムの記憶と表象化」ほか


翻訳(ジャーナル掲載)


・ 英語の邦訳

Carlsen, J. C. (2000). 知識への探求: The Need to Know [The Need to know: 1994 Senior Researcher Award Acceptance Address].
音楽教育研究ジャーナル, 13, 16-28.qЧ

・ 日本語の英訳

Abe, J., & Hoshino, E. (1990). Schema Driven Properties in Melody Cognition: Experiments on Final Tone Extrapolation by Music
Experts. Psychomusicology, 9(2), 161-172. (Original article published in the Japanese Journal of Psychonomic Science, 1985,
4(1), 1-9. Translation requested by the Editor.)

講演など

I”は招待されたもの;“R”は「査読付き」;下線は指導学生

招待講演(学会のみ)



I 安達真由美 (2000年12月). 音楽的発達とインターベンション. 第32回音楽心理学音楽療法懇話会全国大会.


シンポジウム・ワークショップ(招待のみ)

I Adachi, M. (2004, August). Developmental and cross-cultural perspectives on singing. Paper presented as a part of Trehub et al.
(2004)―Invited Symposium: Music across the life-span―at the 28th International Conress of Psychology, Beijing, China.


口頭発表(第一著者分のみ;2008年以前の分は詳細版参照)

R Adachi, M. (2011, August). Effects of interactions with young children on Japanese women’s interpretation of musical
babblings. Paper presented at the 2011 Meeting of the Society for Music Perception and Cognition, Rochester, NY, USA.

R Adachi, M. (2010a, August). How do mothers differentiate between a toddler’s musical and linguistic babblings?
Paper to be presented at the 29th ISME World Conference 2010, Beijing, China.

R Adachi, M. (2010b, August). Can prospective parents differentiate between an infant’s musical and linguistic
babblings? Paper to be presented at the 11th International Conference on Music Perception and Cognition, Seattle, WA, USA.

安達真由美・松田久美・岩井香織・寺田良紀 (2009, 10月).1歳児向け音楽レッスンに参加する母親の育児意識、母親自身の音楽との
関わり方、及び音楽レッスンへの期待について.日本音楽教育学会第40回大会口頭発表,広島大学.



ポスター発表(第一著者分のみ;2008年以前の分は詳細版参照))

R Adachi, M., & Ding, X. (2011, March). How do Japanese mothers and fathers differentiate between a toddler’s
musical and linguistic babblings? Poster to be presented at the Biennial Meeting of the Society for Research in Child
Development, Montreal, Canada.

R Adachi, M., Matsuda, K., Iwai, K., & Terada, Y. (2010, August). Investigations of Japanese mothers’ musical
involvement at home, feeling toward childrearing, and expectations toward 1-year-olds’ music programs. Poster to be presented
at the 11th International Conference on Music Perception and Cognition, Seattle, WA, USA.