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研究室メンバーの研究成果 << POMS

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  • 音楽と発達

  • 養育者の表情認知

  • 演奏コミュニケーション

  • 音楽と感情

  • 音楽と記憶

  • 音楽聴取者の身体の動き

  • BGMの効果

  • 音楽と発達 Music and Development

      2011年度

    • Ding, X., & Adachi, M. (2011, July). How do Chinese college students differentiate between a toddler’s musical and linguistic babblings? Poster presented at the 4th Conference of Asia-Pacific Society for Cognitive Sciences of Music, Beijing, China.


    • 2008年度

      >>乳幼児プロジェクトの発表@ICMPC10

    • Part1: Akasaka, A., Adachi, M., & Chino, H. (2008). The role of musical environment at home in the infant’s development (Part 1): Japanese mother’s understanding and practice of taikyo and its effects on the mother’s labor and the infant’s development. In K. Miyazaki, et al. (Eds.), Proceedings of the 10th International Conference on Music Perception and Cognition (pp. 752-757). [1/1 (CD-ROM)] Sapporo, Japan: ICMPC10. PDF

    • Part2: Kida, I., & Adachi, M. (2008). The role of musical environment at home in the infant’s development (Part 2): Exploring effects of early musical experiences on the infant’s physical and motor development during the first 2 years. In K. Miyazaki, et al. (Eds.), Proceedings of the 10th International Conference on Music Perception and Cognition (pp. 722-728). [1/1 (CD-ROM)] Sapporo, Japan: ICMPC10. PDF

    • Part3: Adachi, M., Akasaka, A., & Kon-no, S. (2008, August). The role of musical environment at home in the infant’s development (Part 3): 3-Month-Olds’ Responses to Music and Their Subsequent Motor Development. Poster session presented at the 10th International Conference on Music Perception and Cognition, Sapporo, Japan. PDF

    • Part4: Matsuda, K., & Adachi, M. (2008). The role of musical environment at home in the infant’s development (Part 4): Japanese mothers’ involvement in music and its effects on parenting. In K. Miyazaki, et al. (Eds.), Proceedings of the 10th International Conference on Music Perception and Cognition (pp. 729-733). [1/1 (CD-ROM)] Sapporo, Japan: ICMPC10. PDF

    • 木田泉・安達真由美 (2008). 乳児期における「家庭の音楽環境」の定義とその数値化について. 平成20年度音楽知覚認知学会秋季研究発表会シンポジウム「音楽環境と子どもの発達」. 吹田, 大阪学院大学.


    • 2007年度

    • Kida, I., & Adachi, M. (2008, March). Exploring effects of early musical experiences on the infant's physical and motor development during the first year. Poster session presented at the 16th Biennial International Conference on Infant Studies, Vancouver, BC, Canada.

    養育者の表情認知 Parents' Interpretations for the Facial Expressions

    • 松田久美, 安達真由美 (2008). 養育者の「子どもとの一体感」に関する探索的研究. 日本教育心理学会第50回総会論文集, p.220.

    • 松田久美 (2009a).「養育者のsensitivity」の構造についての探索的研究4: IWMとの関連性の検討から. 日本発達心理学会第20回大会論文集, p.632.

    • 松田久美 (2009b).「養育者の表情認知構造の検討3. 日本心理学会第19回大会論文集, p.378.

    • 松田久美 (2009c).「養育者のsensitivity」の構造についての探索的研究5: 自己統制機能との関連性の検討から. 日本教育心理学会第51回大会論文集, p.197.

    • 松田久美, 安達真由美 (2010a).「養育者のsensitivity」の構造についての探索的研究6: 表情認知特性間の関連性の検討から. 日本発達心理学会第21回大会論文集, p.355.

    • 松田久美, 安達真由美 (2010b). 養育者のsensitivityと情動知能 (EI) との関連性について: 「養育者のsensitivity」の構造についての探索的研究7. 日本教育心理学会第52回大会論文集, p.320.

    演奏コミュニケーション Performance Communication


      2012年度

    • Adachi, M., Takiuchi, K., & Shoda, H. (2012). Effects of melodic structure and meter on the sightreading performances of beginners and advanced pianists. In E. Cambouropoulos, C. Tsougras, P. Marvromatis, & K. Pastiadis (Eds.), Proceedings of the 12th International Conference on Music Perception and Cognition and the 8th Triennial Conference of the European Society for the Cognitive Sciences of Music (pp. 5-8). Thessaloniki, Greece: ICMPC12.

    • Shoda H., & Adachi, M. (2012). Effects of the listening context on the audience’s perceptions of artistry, expressiveness, and affective qualities in the piano performance. In E. Cambouropoulos, C. Tsougras, P. Marvromatis, & K. Pastiadis (Eds.), Proceedings of the 12th International Conference on Music Perception and Cognition and the 8th Triennial Conference of the European Society for the Cognitive Sciences of Music (pp. 925-929). Thessaloniki, Greece: ICMPC12.

    • 正田悠・安達真由美 (2012, 9月). シューマン「トロイメライ」の音響・身体表現に聴衆の存在が及ぼす影響. 第40回Young Perceptionists' Seminar (YPS2012), 札幌, 山渓苑.

    • 正田悠・安達真由美 (2012, 9月). ピアノ演奏における聴衆の心拍変動に聴取文脈が及ぼす影響: コンサート場面と音のみ聴取場面の比較. 日本心理学会第76回大会, 川崎, 専修大学.


    • 2011年度

    • 正田悠・安達真由美 (2011, 8月). ピアノ演奏者の身体の動き:フーリエ解析による“ゆらぎ”の分析. 第6回北大若手研究者の会, 札幌, 北海道大学.

    • 正田悠・安達真由美 (2011, 9月). 芸術的演奏におけるピアニストの身体の動き:音楽構造との関連. 第39回Young Perceptionists' Seminar (YPS2011), いすみ, 九十九里ヴィラそとぼう.

    • Shoda, H., & Adachi, M. (2012). The role of a pianist's affective and structural interpretations in his expressive body movement: A single case study. Music Perception, 29(3), 237-254.


    • 2010年度

    • 正田悠・安達真由美 (2010). ピアノ専攻生の身体動作における楽曲様式の効果. 日本音楽知覚認知学会2010年度春季研究発表会資料 (pp, 65-70). 函館, はこだて未来大学.

    • Shoda H., & Adachi, M. (2010). Effects of the musical period on the pianist's body movement: Its time-series relationships with temporal expressions. In S. M. Demorest, S. J. Morrison, & P. S. Campbell (Eds.), Proceedings of the 11th International Conference on Music Perception and Cognition (pp. 843-848). Seattle, WA: ICMPC11.

    • 正田悠・安達真由美 (2010, 9月). アマチュアピアニストの身体動作における楽曲様式の効果. 日本心理学会第74回大会, 豊中, 大阪大学.
      論文集: p. 584


    • 2009年度

    • 正田悠・安達真由美 (2009, 8月). ピアノ演奏者の表現意図の違いによる演奏音の音響特性ならびに演奏者の身体動作の変化: 事例研究. 日本心理学会第73回大会, 京都, 立命館大学.
      論文集: p. 771

    • 正田悠 (2009, 9月). ピアニストの身体動作と演奏音の時間的表現の時系列分析: ロマン派楽曲の演奏から. 第37回Young Perceptionists' Seminar (YPS2009), 軽井沢, 軽井沢文化山荘.

    • Shoda H., & Adachi, M. (2009). Time-series analysis of relationships between the pianist's body movement and the temporal expression for Romantic pieces. In C. Stevens, E. Schubert, B. Kruithof, K. Buckley, & S. Fazio (Eds.), Proceedings of the 2009 2nd International Conference on Music Communication Science (pp. 137-140). Sydney, Australia: HCSNet and University of New South Wales.

    • Shoda, H., & Adachi, M. (2010). A case study of acoustical and movement variations in a piano performance (Technical Report No. 59). Sapporo, Japan: Department of Psychology, Hokkaido University.

    • Shoda, H., & Adachi, M. (2010, March). Time-series analysis of the relationship between the pianist's body movement and the dynamic expression for Romantic Pieces. Poster presented at the 2nd Empirical Musicology Conference: Empirical Approaches to Performance, Leeds, UK.


    • 2008年度

    • 正田悠・中村敏枝・安田晶子・森数馬・安達真由美 (2008, 5月). ピアノ演奏者の表現の違いによる聴取者の印象評定の変化 (2): 聴取者の楽器演奏経験の影響. 日本認知心理学会第6回大会, 西千葉, 千葉大学.
      論文集: p.16

    • Shoda, H., Nakamura, T., Draguna, R. M., Kawase, S., Katahira, K., Yasuda, S., & Adachi, M. (2008). Emotional communication of a pianist's intended expression via acoustical and visual information. In K. Miyazaki, Y. Hiraga, M. Adachi, Y. Nakajima, & M. Tsuzaki (Eds.), Proceedings of the 10th International Conference on Music Perception and Cognition (pp. 517-520). Sapporo, Japan: ICMPC10.

    • 正田悠・中村敏枝・安達真由美 (2008). ピアニストの意図した演奏表現の伝達: 演奏音の音響特性ならびに演奏者の身体動作の分析. ヒューマンインタフェースシンポジウム2008論文集, 29-36.

    • 正田悠 (2008, 9月). ピアニストの意図した演奏表現に関する事例的研究: 演奏音の音響特性と演奏者の身体動作に着目して. 第36回Young Perceptionists' Seminar (YPS2008), 京都, 聖護院御殿荘.

    • 正田悠・中村敏枝・安田晶子・森数馬・安達真由美 (2008, 9月). ピアノ演奏者の表現意図と聴取者の好悪判断の関係: 視覚情報の有無に関連して. 日本心理学会第72回大会, 札幌, 北海道大学.
      論文集: p. 807

    音楽と感情 Music and Emotion


      2012年度

    • Zhang, J., Chen, L., & Adachi, M. (2012, May). One’s temperament affects emotional responses to music. Poster session presented at the 24th Annual Convention of the Association for Psychological Science, Chicago, IL. PDF


    • 2008年度

    • Iwai, K., & Adachi, M. (2008). Japanese college students’ emotional responses to J-POP-like songs on physiological and psychological measures. In K. Miyazaki, et al. (Eds.), Proceedings of the 10th International Conference on Music Perception and Cognition (pp. 490-495). [1/1 (CD-ROM)] Sapporo, Japan: ICMPC10. PDF


    • 2007年度

    • 岩井香織・安達真由美 (2007, October). Jポップ風の歌における情動的印象:曲と歌詞についての検討. 北海道心理学会第54回大会, 旭川, 北海道教育大学旭川キャンパス.


    • 2006年度

    • 岩井香織・安達真由美 (2006). 歌に対する感情反応における歌詞と曲の効果. 日本音楽知覚認知学会2006年度秋季研究発表会資料集 (pp. 57-62). 金沢:金沢工業大学.

    音楽と記憶 Music and Memory


      2011年度

    • 伊藤範子・松岡和生・安達真由美 (2011).メロディの潜在記憶:単純接触効果パラダイムと間接再認手続きを用いた検討. 日本音楽知覚認知学会2011年秋季研究発表会論文集 (pp. 65-68). 新潟:新潟大学.

    • 小山奈美・安達真由美 (2011). 特定の音程と方向が旋律の終止感に及ぼす影響:十二音音列を用いた検討. 日本音楽知覚認知学会2011年秋季研究発表会論文集. (pp. 37-41). 新潟:新潟大学.


    • 2012年度

    • Ito, N., & Adachi, M. (2012, May). One-month-long implicit memory for melodies explored by means of mere exposure paradigm and indirect recognition procedure. Poster session presented at the 24th Annual Convention of the Association for Psychological Science, Chicago, IL. PDF

    • 伊藤範子・安達真由美 (2012).メロディの潜在記憶:注意分割課題を用いた検討. 日本音楽知覚認知学会2012年秋季研究発表会論文集. 東京:東京藝術大学. PDF 発表スライド

    音楽聴取者の身体の動き The Musical Listener's Body Movement


      2012年度

    • 谷陽祐・安達真由美 (2012, 9月). 認知課題遂行時における無意識的な身体の動き. 日本心理学会第76回大会, 川崎. PDF

    • 谷陽祐・安達真由美・鈴木智大 (2012, 9月). 音楽に対する身体動作:パス解析を利用した身体動作メカニズムの解明. 第40回Young Perceptionists' Seminar (YPS2012), 札幌, 山渓苑. 発表用スライド

    BGMの効果 Effects of Background Music


      2011年度

    • 谷陽祐・安達真由美 (2011). 背景音が認知課題成績に及ぼす影響:課題遂行者の性格(内向性・外向性)との交互作用に注目して. 日本音楽知覚認知学会2011年秋季研究発表会論文集. (pp. 59-64). 新潟:新潟大学.